Aetos H4 – NVC H1

Johan Cruijff zei ooit: ‘D’r is maar één moment dat je op tijd kan komen. Als je d’r niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat.’

Vrijdag waren we te vroeg. Echt veel te vroeg. Om 20:30 uur spelen we in Arnhem en iemand (ik niet) had bedacht dat we al om 18:30 uur zouden vertrekken… Lekker hoor. Direct door uit werk, geen tijd om te eten, sprintje naar de sporthal en huts, iedereen de auto in. Om 19:15 uur komen we bij Sporthal Valkenhuizen aan, vijf kwartier (!) voordat de wedstrijd begint. In ieder geval genoeg tijd voor een bak koffie of een peuk. Wel buiten het hek roken. Adriaan doet ondertussen een uitgebreide analyse van de korfbaltraining die nog bezig is. ‘Let eens op die jongen hier, in het blauw. Die gooit ze d’r allemaal in.’, zegt hij, net voordat de jongen in het blauw 8 keer op rij mist.

NVC en AETOS zijn concurrenten van elkaar in de strijd om behoud in de Promotieklasse: NVC staat 9e met 23 punten uit 18 wedstrijden. AETOS staat 10e, met twee wedstrijden en 4 punten minder. Een echte kraker dus.

Nijkerk begint slecht aan de eerste set en staat snel met 7-0 achter. AETOS is beter; ze staan goed te serveren en ook verdedigend halen ze veel van de grond. Wij hebben veel meer moeite met de pass en aanvallend komen we er gewoon niet doorheen. Dit gaat een hele lange avond worden…

We verliezen de eerste set, hoewel we ons nog wel een beetje herpakken. In het tweede deel van de set zijn we misschien wel iets beter, maar echt goed worden we nog niet. 25-20 voor AETOS.

Johan slachtoffert zichzelf en laat Adriaan invallen in de tweede set. Maar ook deze set gaat moeizaam. We willen te graag, zijn onrustig en achterin is de organisatie onduidelijk. Irritaties beginnen op te spelen. Zielig. AETOS wint ook de tweede set met 25-20.

We staan 2-0 achter in een belangrijke pot en de stemming is behoorlijk naar de getver als Lammie het woord neemt: ‘Als we zo blijven spelen gaan we met 4-0 verliezen. Gewoon vrijuit spelen en dan zien we het wel.’  We draaien de basisopstelling drie plekken door, waardoor Gerjan en Wouter tegen een andere middenman komen te spelen.

Vanaf dan is alles anders. AETOS is geen schim meer van de ploeg uit de eerste twee sets. Bij NVC daarentegen begint het eindelijk te draaien. De service-druk van Nijkerk gaat omhoog en met name Bart, Aad en Maluku serveren AETOS helemaal de moeder. Bij AETOS gaat van alles mis: in de pass lopen ze elkaar soms letterlijk voor de voeten en er worden veel ballen onnodig uitgeslagen. Bij NVC ligt de pass juist Eredivisie-waardig en dat zorgt voor veel dreiging op midden. Mede door de gewijzigde opstelling domineren Gerjan en Wouter nu aan het net. Blokkeren, scoren en dreiging; op alle vlakken zijn ze beter. Sippe kan vanaf de diagonaal lekker zijn gang gaan en komt af en toe genadeloos invliegen. NVC wint de derde set met overmacht: 12-25.

In de vierde set probeert AETOS het nog wel, maar NVC blijft op dezelfde voet verdergaan: 21-25.

De vijfde set is dan slechts een formaliteit: 5-15. NVC komt laat op stoom, maar wint uiteindelijk verdiend met 2-3.

Terug in Sportcafé Corlaer werd de overwinning tot in de late uurtjes geëvalueerd. Welterusten Arnhem.